مدرسه تخصصی بین المللی سازی مجلات
بازدیدها : 1195
این دوره در هشت کارگاه، به مدت 20 ساعت، در چهار روز، به صورت مجازی، و با هدف غایی «آنچه در فرایند استانداردسازی، بهینه سازی، نمایه سازی بین المللی، و تثبیت یا ارتقای جایگاه یک نشریه علمی باید دانست!» برگزار می گردد.
مخاطبان دوره
- مدیران دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، و پژوهشگاه ها
- معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، و پژوهشگاه ها
- مدیران انتشارات دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها، و سازمانهای دولتی و خصوصی
- دست اندرکاران مجلات (مدیر مسئول، سردبیر(ان)، اعضای هیات تحریریه، مدیر داخلی/اجرایی، مشاور(ان)، ویراستار(ان)، و کارشناسان)
- اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، و پژوهشگاه ها
- کارشناسان پژوهش، علم سنجی، رتبه بندی، و کتابخانه
- دانشجویان و علاقه مندان به حوزه نشر مجلات علمی
زمان برگزاری دوره
دوشنبه 29 دی ماه تا پنج شنبه 2 بهمن ماه 1404 از ساعت 8 تا 13
هدف دوره
دانشگاه اصفهان، که مترصد شعار آموزش، پرورش و تربیت نیروی متخصص و کارآمد، با هدف آموزش، دانش افزایی، آگاهی بخشی و مشاوره اطلاعاتی است، در جهت پیشبرد اهداف والای کشور و ارتقای جایگاه علمی مجلات علمی در مقیاس بین المللی، تلاش دارد اولین مدرسه "بین المللی سازی مجلات" را برگزار کند. این مدرسه، تمام مراحل تثبیت و یا ارتقای جایگاه یک نشریه علمی، از استانداردسازی و بهینه سازی ساختاری و محتوایی آن گرفته تا فرایندهای نمایه سازی بین المللی و اقدامات پس از آن را تحت پوشش قرار می دهد. این دوره آموزشی به صورت مجازی طی هشت کارگاه به مدت 20 ساعت با ریزبرنامه های ذیل برگزار می شود.
کارگاه اول: استانداردسازی مقالات
در این کارگاه بر سه موضوع اساسی تمرکز خواهد شد:
- ابتدا با بهره گیری از رویکرد تحلیل علم کاوی، چرایی و چگونگی بهینه سازی محتوای مورد نظر ارائه خواهد شد؛
- سپس تکنیک های بهینه سازی مؤلفه های ساختاری و محتوایی مقاله، که کلیدی و ضروری هستند، آموزش داده خواهد شد؛ و
- در نهایت یک نمونه فایل بهینه سازی و مفصل بندی شده، با ذکر جزئیات چگونگی انجام کار، ارائه خواهد شد.
کارگاه دوم: استانداردسازی اطلاعات مجله
موضوعات زیر در این کارگاه گنجانده شده است:
- ابتدا نتایج یک تحلیل علمی، با موضوع عوامل و مؤلفه های رؤیت پذیری بهتر مجله و مقاله با هدف ارتقای رتبه آن به اشتراک گذاشته می شود؛
- سپس تاکتیک ها و تکنیک های ضروری در بهینه سازی اطلاعات مجله (در وب سایت) به صورت گام به گام آموزش داده خواهد شد؛ و
- در نهایت نکات کلیدی در مدیریت آرشیوسازی محتوای مجلات ارائه می شود؛
کارگاه سوم: معماری و بهینه سازی وب سایت مجله
سرفصلهای این کارگاه بر اساس موضوعات زیر تنظیم شده است:
- تاکتیک ها و تکنیک های بهینه سازی وب سایت مجله در جهت ارتقای سئوی آن آموزش داده می شود؛
- فناوری های Ui و UX در زمینه وب سایت های مجلات علمی ارائه خواهد شد؛
کارگاه چهارم: رؤیتپذیری مجله
در این کارگاه ضمن بهره گیری از یافته های یک تحلیل علم کاوی رؤیتپذیری، جستجوپذیری، و دسترس پذیری مجله و مقاله، سه موضوع کلیدی زیر آموزش داده خواهد شد:
- اقدامات ضروری برای رویت پذیر شدن در ابزارهای جستجوی عمومی، معنایی و هوشمند؛
- ساخت فرمت های مورد نیاز برای جستجوپذیری بهتر؛ و
- تولید محتوا با فناوری های هوشمند در راستای دسترس پذیری مناسب.
کارگاه پنجم: شبکه سازی و برندسازی در مجله
تمرکز این کارگاه بر مدیریت نیروی انسانی مجله خواهد بود؛ بدین ترتیب که تاکتیک ها و تکنیک های شبکه سازی و برندسازی در مجله بر اساس تحلیل عناصر آموزش داده خواهد شد.
کارگاه ششم: پلتفرم مجله
این کارگاه در دو بخش برگزار خواهد شد:
در بخش اول، ابتدا با استفاده از نتایج یک پژوهش مبتنی بر علمکاوی، نقاط قوت و ضعف پلتفرمهای موجود در سطح ملی و بینالمللی بررسی خواهد شد، و سپس راهکارهای بهینه جهت بهبود و ارتقای این پلتفرمها ارائه میگردد.
در بخش دوم، نشست پلتفرم های مجلات با حضور احتمالی مدیران آنها برگزار خواهد شد.
کارگاه هفتم: نمایه سازی مجله
در این کارگاه به مباحث نمایه سازی و چکیده نویسی مجله و مقاله ورود می شود و در طی آن:
- معیارها و فرایند نمایه سازی مجله در وب آو ساینس به همرا دلایل رد آن؛
- معیارها و فرایند نمایه سازی مجله در اسکوپوس، راهکار تشخیص فوری اقبال نمایه شدن مجله یا دلایل رد آن؛
- معیارها و فرایند نمایه سازی مجله در نمایه نامه های تخصصی (مانند ابسکو)؛
- معیارها و فرایند نمایه سازی مجله در دواج؛ و
- اصول مالکیت فکری و پیشگیری از خروج از نمایه نامه های بین المللی آموزش داده خواهد شد.
کارگاه هشتم: ملاحظات اخلاقی در مجله (با تاکید بر هوش مصنوعی)
این کارگاه بر اساس تحلیلهای انجام شده بر روی پروتکلها، معاهدهنامهها، کنوانسیونها و دیگر نهادهای مرتبط با حوزه نشر مجلات، بر سه موضوع زیر متمرکز خواهد بود:
- مسائل دسترسی های باز و ارتباط آن با حق کپی رایت؛
- انواع رویکردهای مختلف مجلات در بحث بکارگیری هوش مصنوعی؛ و
- بایدها و نبایدهای اخلاقی در مجله.
* در پایان هر کارگاه نیز فرصتی برای اشتراک تجربه و پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است.
-
-
عمومی
-
کلاس آنلاین
0
آزمون0
تکلیف0
ارزیابی0
-
بازه زمانی دورهاز دوشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰ تا پنج شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰
-
بازه زمانی ثبت ناماز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۷ تا یکشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۰
- پلتفرم های مجلات برندسازی مجله چکیده نویسی آرشیوسازی مجله رویت پذیری مجله استانداردسازی مقاله استانداردسازی مجله نمایه سازی مجله بین المللی سازی مجله مدرسه تخصصی بین المللی سازی مجلات
- درباره
